Toeti

theater en kunstlessen met plastic afval

• reflecteren op de veranderende wereld

foto: Ijbeerinc

Kinderen maken kennis met Gio en Cipe, zij vissen in een lelijke, vieze, warme, stinkende stad. Wanneer ze een oude ijsmachine opvissen, krijgt Cipe plots een idee. ‘Ik wil ijs maken voor de hele stad: een toeti per tutti!’ Maar hoe kom je aan zoveel ijs? Op de Noordpool natuurlijk! De mannen gaan op avontuur en de wereld blijkt groter, mooier en gevaarlijker dan ze ooit hadden kunnen bedenken. Eenmaal op de Noordpool komen ze een ijsbeer tegen. Kan hij hen soms aan ijs helpen? En wat zal er gebeuren als straks alle ijsmachines op volle kracht draaien?

TOETI, van IJsbeerINC, is een speelse beeldende voorstelling met twee spelers, poppen, live muziek en video. Het laat zien waar eten vandaan komt en wat dat doet met de wereld om ons heen. Vrijwel het gehele decor van TOETI is van plastic zeeafval gemaakt.

Na de voorstelling gaat beeldend kunstdocent Hedwig van Onna met de kinderen aan de slag. Spelenderwijs leren kinderen wat je met afval allemaal kunt doen: recyclen en upcyclen. Ze leren anders kijken naar (afval)materiaal en transformeren plastic tot nieuwe, duurzame producten… of is het kunst!?

Leeraspecten: theater op school / duurzaamheid / onderzoekend en ontwerpend leren
Sluit aan bij: burgerschap / leerlijn beeldend / materiaalgebruik / mens en maatschappij