Wonderkamer

Workshops MachMit Museum (Berlijn 2019)
Kunstdocent: Francesca Vonck en De Rode Loper op School
Komm mit auf den HolzSCHUHweg! – ein künstlerisches Souvenir

Denk je aan Nederland, denk je aan hout, dan denk je aan de oer-Hollandse klomp. Maar houten klompen worden nauwelijks meer gedragen, een gymschoen zit veel comfortabeler. De klompen van nu dienen vooral als souvenirs. Speciaal voor de tentoonstelling Auf dem Holzweg, gaven 2 kunstdocenten van De Rode Loper op School een bijzondere workshop over de klomp. Met een klomp is veel te doen. Een klomp is om te toveren tot een beestje, een boot, een mode-item of tot een vreemdsoortig kunstzinnig object. Een kunstzinnig souvenir, de klomp ‘op z’n kop’!

Ruim 1500 bezoekers van het museum hebben kennis gemaakt met De Rode Loper op School en met de Nederlandse klomp. De klomp als rariteit. Kinderen uit heel veel verschillende landen (Zweden, Italië, Cyprus, Israël, Denemarken, Oekraïne en Rusland) toverden onze klomp om tot speciale aandenkens.

Deze workshop is onderdeel van de KinderKunstBiënnale (17 sept t/m 31 okt 2021).
Tijdens de KinderKunstBiënnale in Amsterdam wordt het grootste, meeste bizarre rariteitenkabinet van de stad gepresenteerd. Kinderen uit de drie hoofdsteden vullen de Wonderkamer, een Rariteitenkabinet anno nu. Kinderen werken met verschillende kunstdocenten en met diverse technieken en materialen. De uitingen van de kinderen worden gepresenteerd in ladekasten, in potjes op sterk water, in kaartenbakken, in vitrinekasten en als mobiele objecten. Een waar spektakel dat veel discussie en plezier zal oproepen.

In ons jubileumjaar in 2020 komt de timmerbus van het MachMit kindermuseum naar Amsterdam om met kinderen uit Amsterdam Oost te werken aan een kunsteducatief project.