Kleurboek

kleurplaten dóór kinderen vóór volwassenen!

Op de eerste dag van de corona-quarantaine-periode ontstond er meteen een idee. De Rode Loper op School organiseerde een bijzondere kleurplaatwedstrijd en zo kwam KLEUREN tot stand.

Iedereen kwam thuis te zitten, alles werd anders. De scholen gingen dicht, online lesgeven en online leren was een gegeven. De cultuureducatie projecten van De Rode Loper op School kwamen stil te liggen. Wel zijn we op twee noodopvang-scholen creatieve lessen gaan geven en konden zo de nodige ondersteuning bieden.

Verder stond alles op pauze en dachten we na over hoe je creativiteit thuis kunt stimuleren. We dachten ook aan de mensen die bezig waren ons zo goed mogelijk door deze periode te helpen. Aan iedereen in de zorg, de ziekenhuizen, het onderwijs. We dachten aan alle opa’s en oma’s, waar zoveel kleinkinderen niet meer naar toe mochten.

De Rode Loper op School schreef een wedstrijd uit en basisschoolkinderen uit het hele land stuurden kleurplaten toe. Kinderen kleuren, vrijwel elke dag, binnen en buiten de lijntjes, kinderen krijgen kleurplaten als hun werkopdracht af is. Maar die kleurplaten zijn vaak wat tuttig en saai. Kunnen de kinderen dat niet anders? Kinderen ontwierpen een kleurplaat voor volwassenen en zo ontstond de uitgave KLEUREN.

Er zijn ongelofelijk veel inzendingen binnengekomen, hartverwarmende, grappige en vrolijke kleurplaten. De jury, die o.a. bestond uit een 6-tal kinderen uit Amsterdam Oost, selecteerde 24 kleurplaten. Deze tekeningen, en ook enkele inzendingen van onze kunstdocenten zijn terecht gekomen in een fraaie map. De map KLEUREN gaat naar scholen, ziekenhuizen, buurthuizen en de zorg- en verpleeghuizen. Een hart onder de riem!

KLEUREN is wijd verspreid in Amsterdam en online voor iedereen (gratis) beschikbaar. Download KLEUREN

Ken je een organisatie in Oost waar deze kleurplatenmap ook heel welkom is, laat het ons weten, dan zorgen wij ervoor dat er een map bezorgd wordt. Mail naar:

Met dank aan: Ami, Amy, Anna, Annabel, Aya, Ayoeb, Beau, Ben, Birgit, Bjorn, Bowine, Brooklyn, Casper, Christopher, Dalya, Daniel, Delia, Dieuwertje, Dorus, Douwe, Ebba, Eefje, Eva, Fay, Fenna, Idil, Iep, Ilja, Isabella, Izel, Jacobien, Jane, Jasper, Jet, Jonathan, Julian, Julie, Juna, Karina, Kensi, Lara, Leia, Lenthe, Lieke, Loek, Lotta, Lotte, Loulou, Luc, Mana Rosa, Manuel, Marijn, Marta, Martijn, Meron, Mijne, Mikki, Mira, Muhammed, Muze, Nicte, Noëlle, Olaf, Olivier, Rafa, Raphael, Ruveyda, Salome, Sára, Siebe, Sophie, Staf, Stijn, Suze, Taylor, Tijmen, Tijn, Thijs, Tim, Timo, Toon, Yan, Zainab en Zonne en enkele kunstdocenten.