Stromend Blauw

Kunstenaars uit Londen aan het werk op Amsterdamse school

Kunstorganisatie hARTslane uit Londen gaat met 400 kinderen van basisschool Aldoende werken aan het kunstproject ‘Stromend Blauw’. Inspiratie stroomt vanuit de Thames naar de Amstel.

Kunstproject
Amsterdam zou Amsterdam niet zijn zonder water, met haar rivieren, grachten, vaarten. Water stroomt, geeft energie, geeft de stad karakter en verbindt. Maar water kan ook voor problemen zorgen na een flinke regenbui of bij droogte.

Het thema water wordt op vele manieren gekoppeld aan de Nederlandse traditie van Delfts Blauw. Kinderen bedenken eigen spreekwoorden over water die op tegeltjes worden gezet. Ze toveren klompen om tot fantasie-boten en onderwater-dieren. Ze maken het Servies van Oost: borden, kopjes, bestek en kindshoge tulpenvazen met hedendaagse Amsterdams Blauwe motieven. Kinderen leren zeefdrukken op textiel en borduren brug-motieven. De droogte in de stad wordt met de blauwdruk-techniek vormgegeven op een meterslang tafelkleed.

In september-oktober 2021 zijn de resultaten van ‘Stromend Blauw’ te zien op de eerste Amsterdamse KinderKunstBiënnale.

Met dank aan het AFK en het Fonds voor Cultuur Participatie.