Hoed op voor Rembrandt

Hoed op voor Rembrandt – projectweek Labyrinth Museum en Carl Humann-Grund-Schule (Berlijn 2019)
Kunstdocent: Marije van der Hoeven en De Rode Loper op School
Aantal leerlingen: ruim 375 basisschoolkinderen

De Rode Loper op School voert al sinds een paar jaar, met fotografe Marije van der Hoeven, het project “Hoed op voor Rembrandt” uit op basisscholen in Amsterdam-Oost. In het voorjaar van 2019 gaven we gastlessen in het Labyrinth Kindermuseum Berlin en op de Carl-Humann-Grundschule. En met succes!

De kinderen leren wat de Nederlandse kunstenaar zo beroemd heeft gemaakt. Daarna ondervinden ze zelf het geheim van Rembrandt: zijn licht-donkergebruik en zijn interesse voor ‘echte’ mensen. In de geest van Rembrandt ontwerpen kinderen een hoofddeksel en maken ze samen met de professionele fotograaf Marije van der Hoeven een fotoportret in een fotostudio. Ze leren poseren en beschijnen elkaar met een zaklamp. De resultaten, die voortborduren op de schildertraditie van de zeventiende eeuw, zijn betoverend, ontroerend en verrassend echt.

De kinderen zijn trots, ze zien zichzelf op een geheel nieuwe manier en denken na over wie zij zouden zijn geweest in die tijd.

Museum Het Rembrandthuis

Museum Het Rembrandthuis is nauw betrokken bij dit project. In samenwerking met het museum is het voorbereidende lesmateriaal verzorgd. Museum Het Rembrandthuis is tevens de hoofdpartner voor de Amsterdamse KinderKunstBiënnale in 2020 en toont de portretten in het museum.

Foto’s: © Marije van der Hoeven