Keti Koti Junior met 23 schoolklassen in Amsterdam Oost – creatief verzet verbeeld in kinderkunst

Dit jaar organiseren het NiNsee, het Wereldmuseum en De Rode Loper op School de 6e editie van Keti Koti Junior in Amsterdam Oost. Ruim 500 basisschoolkinderen maken kunst rondom het thema “verzet in slavernij”.

Bespreekbaarheid en bewustzijn

Voor leerkrachten is de behandeling van het onderwerp Nederlands slavernijverleden in de klas een uitdaging. Hoe vind je balans in feitelijke kennis, emotie, creativiteit en dialoog. Hoe kun je als docent dit onderwerp bespreken in de klas, zodat de kinderen begrijpen wat er is gebeurd? Het programma Keti Koti Junior pakt dit ontbrekende deel in het onderwijs op.

“Gevoelens delen met een ander geeft me vrijheid en blijheid’ – Alina (groep 7).

In de lessen van Keti Koti Junior worden de “niet gedeelde verhalen” uit de geschiedenis behandeld. De Matties van het Wereldmuseum geven les over de trans-Atlantische slavenhandel. Vervolgens gaan de kinderen met kunstdocenten aan de slag. Dit jaar doen de kunstdocenten Razia Barsatie, Shaihaila Winklaar, Peggy Reiziger, Noémi Beyer, Maikel Deekman, Francesca Vonk, Natasja Admiraal, Isan Corinde, Biba en Inge van CheckCheckDubbelCheck , Henna Goudzand en Maartje Jaquet mee.

Op de Indische Buurtschool maken ze kettingen vol kleurrijke vrijheidsvogels en schrijven ze teksten over vrijheid op waaiers van pangi-stof. De leerlingen van de Archipel geven de vrouw van Tula; Shablika een gezicht. Op de WSV wordt een kunstwerk van textiel gemaakt waarop tekeningen op pangistoffen worden getoond.

Op de Frankendael vouwen de leerlingen een angisa; een op een speciale manier gebonden hoofddoek met een boodschap. Geïnspireerd op de Maasdamme Collectie maken de leerlingen van de Lidwinaschool een diorama. Op De Kaap wordt abstracte kunst gemaakt aan de hand van de patronen uit de marron-cultuur. Op Aldoende worden reportages verwerkt tot nieuwsitems in een Keti Koti Journaal over de verzetshelden van toen. En op het Spectrum en de Neptunus is het boek ‘Een vrolijke optocht‘ het vertrekpunt voor gedichten in rap-vorm.

“Ik voel me vrij als ik een fout mag maken” – Alamea (groep 8)

Creatief verzet
Het verzet tijdens slavernij was lang onderbelicht. De leerlingen leren over de verzetshelden Boni, Tula, en One-Tété. In Suriname werden bijvoorbeeld cornrows gebruikt om zaadjes te verbergen en op Curaçao werd tambú-muziek ingezet als vorm van protest.

“Vrijheid is alle kleuren mogen dragen” – Maysa (groep 8)

Er gebeurt veel tijdens de creatieve verwerkingslessen. De kinderen spreken met de kunstenaars en met elkaar. Op deze manier komt dit deel van de geschiedenis tot leven bij de kinderen. We zien Keti Koti Junior als een voorbeeld van hoe kunsteducatie, erfgoed en burgerschap samengaan.

Het project eindigt met de Keti Koti Junior Show in het Wereldmuseum. Deelnemende scholen komen samen om te herdenken en te vieren. Er wordt gezongen, naar muziek geluisterd, het Keti Koti Journaal bekeken en een quiz gedaan. Hiernaast zijn er kinderkunstwerken. Die werken laten zien wat kinderen zeggen over vrijheid, ongelijkheid, verzet en opkomen voor jezelf én elkaar.

“De pen is sterker dan het zwaard” – Laura (groep 7)

Herdenking

Op vrijdag 28 juni 2024 wordt Keti Koti zowel herdacht als gevierd in de lichthal van het Wereldmuseum met leerlingen van 9 basisscholen uit Amsterdam Oost. De herdenking is interactief met optredens van Untold en Black Harmony, het Keti Koti Journaal, een quiz, en leerlingen die vertellen over hun kunstwerken.

Uitwisselingsproject MAKANDRA Commewijne, Suriname – Amsterdam

Voor hun (afstudeer)project hebben Maritza Rietdijk en Noémi Beyer, studenten aan de Master Kunsteducatie, in samenwerking met De Rode Loper op School voor een samenwerking tussen 2 klassen uit Amsterdam (Flevoparkschool) en Commewijne, Suriname (Mariaschool) gezorgd. https://oost-online.nl/makandra-verbindt-leerlingen-uit-amsterdam-oost-en-suriname/

Met Makandra (betekenis: samen) vergroten we de kennis rondom het slavernijverleden en maken we kinderen zowel in Nederland als in Suriname bewust van de sporen en zichtbare erfenis in het nú en in de buurt. Makandra is een samenwerking met Plantage Frederiksdorp. De kinderen leren elkaar kennen via mailart, een groepsapp en andere digitale middelen. Onder begeleiding van de lokale kunstenaars Janne Igbuwe (NL) en Helga Reigman (Sur.) maken zij kunst met een boodschap!

Volg Makandra ook op Instagram