Spelen met patronen

kennismaken met geometrie

• Rekenen op een andere manier

foto's: Fiona Whelan

Fiona Whelan heeft dozen met allerlei groenten bij zich. Wat heeft dat met geometrie te maken?! Wortels, broccoli, uien, knoflook – allemaal anders van vorm, kleur en volume. Door eerst te voelen in de doos, dan te kijken en dan te tekenen, vertalen de kinderen de groenten in geometrische vormen.

In de tweede les maken de kinderen meetkundige kleurfiguren in het platte vlak. Ze ontdekken wat basis, omtrek, zijde, hoogte en afmeting is. Ze leren met een liniaal te werken, lijnen te trekken en driehoeken te knippen. Geometrie stap voor stap. Daarna gaan de kinderen met gekleurd papier patronen leggen. De driehoeken als bouwsteen. Fiona geeft ze allerlei opdrachten om patronen te veranderen en nieuwe gezichtspunten op te doen. Er zijn oneindig veel variaties. Vervolgens vlechten de kinderen een nieuw patroon, een raster, een vlecht-mozaïek dat ook verwijst naar de geometrische kunst uit de islamitische cultuur.

Leeraspecten: meten en meetkunde / ruimtelijk inzicht / geometrie / patronen ontwerpen
Sluit aan bij: rekenonderwijs / onderzoekend leren / islamitische kunst en cultuur