Naast mijn voordeur

gedichten en verhalen maken

• Oefenen van dicht- en verteltechnieken

foto: Machtelt van Thiel

Meesterverteller Annette Benedictus leest gedichtjes voor, over de buurt, over thuis.
Ze doet verschillende luisteroefeningen en door het lezen van gedichten openen we deuren
naar een wereld vol rijke taal en verbeelding. Elk gedicht bevat verrassingen, in ritme en klank.

Annette stimuleert de kinderen om hun eigen ervaringen te vertellen. We zoeken naar woorden over de buurt, bijzondere buren, de bomen in de straat, het voetbalveldje.
De kinderen maken er tekeningen bij en leren associëren.
Associëren helpt de kinderen om eigen woorden te vinden. Al vertellend ontstaan er tekstjes.
Met de woorden van de kinderen maakt Annette samen met hen een gedichtje of een verhaal, waargebeurd of verzonnen.

In de laatste les komt het verhaal of gedichtje tot leven in een kamishibai, een klein theatertje waar de tekeningen, de vertelplaten van de kinderen in worden geschoven.
Dit vertelkastje is gebaseerd op de traditionele Japanse vorm van verhalen vertellen. ‘Kami’ is Japans voor ‘papier’ en ‘shibai’ voor ‘drama’. Voor de hele klas spannend welke ‘Papieren drama’s ‘ er zich naast de voordeur afspelen!

Leeraspecten: taalvaardigheid / leesbevordering / associëren / verhaalstructuur / gedichten schrijven
Sluit aan bij: leerlijn mondelinge communicatie / woordenschat / fantasie stimuleren