Samen zijn wij Oost

kunst in de buurt onderzoeken

• begrip voor elkaar en diversiteit

foto: Enzo Pérès-Labourdette / de rode loper op school

In de spooronderdoorgang tussen de Javastraat en de Eerste van Swindenstraat komt een nieuw ku

In de spooronderdoorgang tussen de Javastraat en de Eerste van Swindenstraat bevindt zich een bijzonder kunstwerk. De kunstenaar Enzo Pérès-Labourdette ontwierp een tegeltableau van meer dan 180 vierkante meter. Het viert de diversiteit van Amsterdam Oost.
Enzo liet zich inspireren door de mensen en verhalen uit de buurt. In het werk valt op dat iedereen anders is, maar wel voor elkaar zorgt. Zo zie je mensen met regenboogparaplu’s elkaar door een storm helpen. De paraplu’s staan symbool voor ‘opkomen voor elkaar’ en de vele kleuren voor gender en ‘kunnen zijn wie je bent’. Ook valt het gebruik van bijzondere patronen op.

Kinderen gaan naar het kunstwerk en maken zo kennis met het werk van Enzo. Ze denken na over identiteit en hoe je je door kunst kunt uiten. Wat betekent ‘anders’ zijn in een stad waar iedereen anders is? Zo werken we aan openheid,  bewustwording en begrip.

In de klas krijgen de kinderen kijk -en tekenopdrachten van kunstdocent Anna Boterman. De kleurrijke patronen en de diverse figuren spelen hierbij een belangrijke rol. Elk kind maakt een eigen ontwerp, een onderdeel van een kleurrijk tableau. Het nieuwe klassen-kunstwerk toont:  Samen zijn wij Oost!

Leeraspecten: gender & identiteit / verbeelding / samenwerken / tekenkunst
Sluit aan bij: burgerschap / diversiteit / inclusie / vreedzame school