Bioscoop bezoek

boek en filmbeleving

• Beleving van film en boek

Illustratie: Thé Tjong-King

Waar staat jouw thuis? Wat is je thuis voelen en welke spullen horen daarbij? Tijdens de Kinderboekenweek 2023 staan de deuren van Studio/K open voor de allerjongsten. Ze worden verwelkomt in de grote zaal voor een speciale selectie met korte films met het thema thuis. Om je thuis te laten voelen in een grote bioscoop beginnen we met spelen. Er wordt gespeeld met spullen. Neem jij wel eens iets van thuis mee om je ergens anders fijn te voelen? De kinderen gaan actief aan de slag voordat de films worden geïntroduceerd. In de bioscoopzaal gaan we samen film kijken, zit iedereen lekker op de zachte grote stoelen? Stttt…we dimmen het licht! Het beleven van film in een bioscoop is anders dan thuis film kijken. De kinderen krijgen kijkopdrachten om gericht te leren kijken hoe film is gemaakt. Welk gevoel geeft de film je? Wat vertelt een filmmaker en wat is er anders dan bij een boek? De leerkracht ontvangt boekentips om de besproken films en thema’s in de klas te behandelen. Een filmbeleving om de Kinderboekenweek mee te starten!
Leeraspecten: fantasie prikkelen / filmervaring / bewust van beeldtaal
Sluit aan bij: filmeducatie / leesbevordering / reflecteren op thema Kinderboekenweek