Reclamewijs

filmen en monteren

• Mediawijsheid en beïnvloeding

foto: Bekijk 't

Op tv, op de radio, op straat, op YouTube: overal zie je reclames. Alleen, niet alle reclames zijn altijd meteen herkenbaar als reclame (sluikreclames). En is alles wat er in een reclamefilmpje wordt verteld eigenlijk wel waar? Kun je je favoriete influencer op Instagram of op YouTube geloven?

Shariffa Bahri en Janneke Mattijssen van Bekijk ’t leren de kinderen het verschil tussen informatie en reclame, hoe reclame werkt en welke trucs er worden gebruikt in reclames. De beste manier om dat te leren is door het zelf te doen. De kinderen kiezen zelf een product waar ze een reclamespotje voor willen maken en gaan dan in groepjes aan de slag. Het onderwerp van de reclames kan gekoppeld worden aan de thema’s waarmee in de klas wordt gewerkt.

Voor wie is de reclame? Welke filmtechnieken kunnen gebruikt worden? Wat is een goede slogan? Eerst schrijven de kinderen een scenario, vervolgens gaan ze hun reclame filmen. Ze gebruiken speciale effecten, voice overs en kiezen muziek. Dan monteren alles tot een overtuigend reclamefilmpje. Naast het opdoen van de creatieve en technische vaardigheden van het maken van een filmpje, krijgen de kinderen meer inzicht in reclames. Ze worden experts in reclamewijsheid.

Leeraspecten: kritisch kijken / ontwerpend leren / filmen en monteren / coöperatief
Sluit aan bij: mediawijsheid / digitale vaardigheden / informatievaardigheden