Wonderkamer – een verzameling bijzondere dingen

Iedereen heeft wel ergens een doosje met dierbare herinneringen en verwonderdingen. Een hangertje van oma. Een steen uit een vreemd land. Een schedeltje van een knaagdier, of een glanzende dode kever. Gewone dingen, maar voor jou heel bijzonder.

Mensen zijn verzamelaars. Sommigen zelfs professioneel. Rembrandt, bijvoorbeeld, verzamelde talloze bijzondere en vreemdsoortige spullen en portretteerde ze geregeld op zijn schilderijen. Nog zo’n beroemde verzamelaar was Charles Darwin, de ontdekker van de evolutietheorie. Als kind verzamelde hij al planten en dode dieren. Op zijn reis met het schip de Beagle nam hij exemplaren van verschillende soorten mee, net als de ontdekkingsreizigers uit de 17e eeuw.

Kinderen zijn ook verwoede verzamelaars. Vaak zitten broekzakken vol straatvondsten of spulletjes uit de natuur.

Verzamelobjecten hebben een uitstalling nodig, een wonderkamer. Deze eigentijdse wonderkamer van de kinderen is een wonderlijke potpourri met schappen en planken vol fascinerende objecten, en fantasierijke dieren. Een wereld van fossielen, rare kwallen en assemblages. Om je aan te vergapen. Wie weet komt jouw verzameling thuis ook ooit in een wonderkamer terecht.

Bezoek de andere werelden van de KinderKunstBiënnale, bekijk meer…!

Wonderkamer