Stromend Blauw – water in de stad

Amsterdam is de waterigste stad ter wereld.  Een spinnenweb aan grachten, vaarten, havens, kanalen en de rivieren de Amstel en het IJ tekenen de stad.

Van oudsher is Amsterdam via het water verbonden met andere plaatsen en goed bereikbaar voor de handel. Het water zorgt ook voor veel plezier. We zwemmen, vissen, varen. Al kan al dat water ook voor problemen zorgen na een flinke(hevige) regenbui of bij droogte.

400 kinderen hebben het thema ‘Water in de stad’ verbeeld. Ze werkten met een grote verscheidenheid aan technieken, met veel ruimte voor experiment en een enorme hoeveelheid fantasie. Van zeefdruk tot borduren, van cyanotypie tot keramiek. Delfts Blauw werd omgedoopt in Amstel Blauw.

Als alles stroomt, ontstaat veel moois.

Stromend Blauw was een schoolbreed project voor basisschool Aldoende. Het werd opgezet door De Rode Loper op School en kunstorganisatie hARTslane uit Londen. Het kunstproject is onderdeel van EAST-OOST-OST, een internationale uitwisseling van kunsteducatieprojecten met scholen en (kinder)musea in Oost-Londen, Amsterdam-Oost en Oost-Berlijn. Motto: Kunst brengt kinderen samen en dichter bij zichzelf.

“Dat Stromend Blauw tussen de lockdowns mocht stromen, was heel speciaal. Zoveel creativiteit en connections tussen Londen en Amsterdam.”

Bezoek de andere werelden van de KinderKunstBiënnale, bekijk meer…!

Stromend Blauw