Tentoonstelling in Museum het Rembrandthuis

Foto’s door Marije van der Hoeven uit de serie Hoed op voor Rembrandt

Hoed op voor Rembrandt

17 september 2021 t/m 2 januari 2022

Ontdek, leer en speel met Rembrandt. De tentoonstellingen Hallo Rembrandt! en Hoed op voor Rembrandt (een kunstproject van De Rode Loper op School) zijn na de zomer te zien in Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam.

In Hoed op voor Rembrandt zijn fotoportretten van kinderen als eenzame jonkvrouwen, zonnekoningen en magiërs in combinatie met Rembrandts etsen te zien. In deze kunstwerken komen de mooiste, gekste en meest extravagante hoofddeksels voorbij. De fotoserie kwam tot stand in het meerjarige kunstproject Hoed op voor Rembrandt van Stichting Kunsteducatie De Rode Loper op School.

Kinderen van basisscholen in Amsterdam ontwierpen een hoed en zijn geportretteerd, in de geest van Rembrandt, door fotograaf Marije van der Hoeven. De resultaten zijn vrolijk, ontroerend en verrassend. De kinderen zijn trots en denken na over wie zij vroeger zouden zijn geweest.

Hoed op voor Rembrandt is een initiatief van Stichting Kunsteducatie de Rode Loper op School. Met dank aan Amsterdam Fonds voor de Kunst en Fonds voor Cultuurparticipatie.

Hallo Rembrandt!

Hallo Rembrandt! is een actieve tentoonstelling voor volwassenen met kinderen van ongeveer 7 tot 12 jaar. Wat maakt Rembrandts kunst zo bijzonder? Waar werd verf van gemaakt in de zeventiende eeuw? Leer Rembrandts meesterwerken kennen door samen te kijken en te doen. Zo kun je Rembrandts belichting uitproberen, bekijken uit hoeveel lagen een schilderij werd opgebouwd of in een pigmentenkast duiken met alle pigmenten die Rembrandt gebruikte om zijn verf mee te maken. Met interactieve elementen als digitale schermen en een photobooth met Rembrandteske belichting ontdek je hoe Rembrandt werkte. Waar kun je dit beter beleven dan bij Rembrandt thuis? Een bezoek voelt al vanaf het begin als een avontuur.

Noot voor de pers: Download hier het persbericht