Zo zijn vogels

tekenen, schilderen, boetseren

• natuur met beeldende technieken vastleggen

foto's: Artisjokmobiel

Welke vogels zie jij om je heen? Vinken, mussen, merels en brutale groene dwergpapagaaien? De vogelwereld is bont en spreekt tot de verbeelding, ook voor kunstenaars. Zij laten zich inspireren door hun kleuren, hun houdingen, de trek van vogels, de eieren en hun nesten. Kunstdocenten Servaas Huygen en Michaela Rademaker bespreken de leefomgeving van diverse vogels. Hoe maken ze nesten, hoe zien de eieren eruit, hoe zitten de vogels in of op hun nest?

Elke les wordt gestart met een gedicht over een vogel. Welke eigenschap heeft deze vogel? Hoe woont deze vogel, overwintert hij hier? De kinderen gaan op onderzoek uit en beginnen met het tekenen van vogels. Ze leren goed te kijken naar de vorm en de kleur van vogels. Tijdens de tweede les wordt er met klei gewerkt. De kinderen leren boetseren uit één stuk, zowel de eieren als de vogels krijgen hun vorm. De vogels en hun eieren moeten voorzichtig behandeld worden zodat ze goed kunnen drogen voordat ze beschilderd worden. Dan worden de nesten gebouwd, net als vogels gebruiken de kinderen echte takjes als nestmateriaal. Hoe zien vogelnesten eruit en waar zitten ze in de bomen? In de laatste les worden de eieren beschilderd en worden de nesten afgewerkt en ingericht. Een klas vol met verschillende nestjes en vogelsoorten, hoor je ze kwetteren en tjilpen?

Leeraspecten: fantasie stimuleren / materialenkennis / fijne motoriek
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / natuuronderwijs / onderzoekend leren