In je element

aarde, water, lucht en vuur in dans

• Emoties uitdrukken in dans en fotografie

foto: anouk kulaleen

De vier elementen aarde, water, lucht en vuur zijn belangrijk in de natuur en in ons leven. Dansdocent en fotograaf Anouk Kulaleen leert de leerlingen waar de vier elementen voor staan. Zo staat bijvoorbeeld aarde voor stevigheid en kracht, water voor verbeeldingskracht en creativiteit. Hoe kan het element verbeeld in een beweging jouw helpen?

Door in verschillende dansopdrachten samen te werken, worden naast creativiteit en presentatievaardigheden ook sociale vaardigheden gestimuleerd. Kinderen zijn in hun element door ontspannen te bewegen.
Ze werken toe naar een choreografie waarin ook ruimte is voor vrije expressie.

Ook gaan de kinderen op de foto en bespreken ze het element dat het beste bij ze past. Anouk koppelt het element aan de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Waarom ben jij lucht, en zou je soms wat meer aarde willen zijn? Vuur kan je helpen als je iets spannend vindt, ga maar eens in de powerpose staan. De korte interviews met de kinderen worden naast de foto’s gezet. In de laatste les is er een presentatie van de dans en de foto’s aan ouders en verzorgers.

Leeraspecten: plezier in beweging / jezelf uitdrukken in dans / fotografie / presenteren
Sluit aan bij: bewegingsonderwijs / inlevingsvermogen / zelfreflectie / persoonlijke groei