Ode aan (on)kruid

van tekenen naar linosnede

• Natuur naar waarneming tekenen

foto's: Artisjokmobiel

Onze stad staat vol met ‘wilde’ bloemen en planten. Bijen, vlinders, torren, mieren en allerlei andere bodemdiertjes gebruiken dit ‘onkruid’ als schuilplaats, om hun eitjes op te leggen en ze eten ervan. En hoe meer onkruid, hoe meer insecten, hoe meer vogels … hoe beter! Voor ons; een ode aan het (on)kruid.

Onder begeleiding van kunstdocenten Servaas Huygen en Michaela Rademaker gaan de kinderen als als echte ecologen te werk. Ze krijgen inzicht in de samenhang tussen wilde planten en de dieren in de stad. Vanuit schetsen naar de waarneming onderzoeken leerlingen het (on)kruid uit hun eigen buurt. Hoe herken je weegbree, paardenbloemen, daslook en de koekoeksbloem. Hoe zit het blad aan de steel, waarom dient de nerf?

De ontwerptekening wordt overgezet op linoleum. De kinderen leren nu ‘andersom’ te denken; het gedeelte dat niet weggeguts wordt vormt de ‘hoogdruk’ stempel. De stempels worden met inkt ingerold en afgedrukt via de linopers. Een klas vol stadse natuur aan de muur als eindresultaat.

Leeraspecten: tekenvaardigheid / druktechnieken / natuuronderzoek
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / onderzoekend leren / natuuronderwijs / fijne motoriek