Nieuwe verhalen

schrijvers in de klas

• inclusiviteit in kinderboeken

illustratie: christina rosalia, brian elstak

Wat komt er kijken bij het maken van een boek, waar haalt een schrijver inspiratie vandaan?
Schrijvers komen in de klas, gaan voorgelezen en er is een korte doe-opdracht.
Dit programma is ontwikkeld i.s.m. Educulture (voor diverse en inclusieve kinderboeken).

De hartenketting van meester Rumi
Hasna Elbaamrani vertelt over Meester Rumi die elke schooldag een gedicht voorleest.
Ze oefent met de kinderen om korte gedichten schrijven.
Wat zijn de dingen waar je van houdt? Kun je daar over dichten? De gedichten worden op papieren harten geschreven. En aan het eind heeft de groep een eigen hartenketting vol gedichten.

Een vrolijke optocht op Keti Koti
Als Bas hoort dat zijn vriendin Jume naar Suriname gaat, wil hij dolgraag mee.
De dorpen van Jumes familie in Suriname zijn heel speciaal. In een van de dorpen komen elk jaar bijzondere dieren langs en in het andere dorp is een kreek met water zoals weinig mensen dat eerder hebben gezien.
Vier Keti Koti mee, en ontdek met schrijfster Henna Goudzand Nahar de Bigi Spikri-optocht.

Leeraspecten: taalvaardigheid / gedichten / verhaalstructuur / inlevingsvermogen
Sluit aan bij: taalontwikkeling / woordenschat / gedichten / diversiteit en inclusiviteit