Nieuwe verhalen

schrijvers in de klas

• inclusiviteit in kinderboeken

illustraties: Annelies van den Bosch, Renate Siepel

Wat komt er kijken bij het maken van een boek? Schrijvers van o.a. Educulture (boekwinkel voor diverse en inclusieve kinderboeken) gaan voorgelezen en met de kinderen korte verhalen en gedichten schrijven.

Duizend-en-één paarse djellaba’s 3-4-5
Esmaa gaat naar haar familie in Marokko. Prachtige spullen en lekkere kruiden haalt ze op de markt. Maar daar raakt ze haar moeder kwijt tussen… al die paarse djellaba’s. Ze ontmoet een waarzegster, acrobaten en een aapje. De schrijvers Lisa Boersen en Hasna Elbaamrani nemen de kinderen mee in een betoverende prentenboek.

Suikerland 6-7-8
Esi, haar broertje en slaafgemaakte Lano worden uit hun Afrikaanse dorp ontvoerd naar een suikerplantage aan de andere kant van de oceaan. Daar moet Esi een bezemkamer delen met Jantje, zoon van een Amsterdamse opzichter en een zwarte vrouw. Als Esi geheimen over Jantje ontdekt, kunnen ze niet anders dan een vluchtplan bedenken.
Henna Goudzand Nahar vertelt hoe mensen in slavernij leefden, vanuit de Afrikaanse en de Europese geschiedenis.

Leeraspecten: taalvaardigheid / associëren / verhaalstructuur / fantasie / inlevingsvermogen
Sluit aan bij: schrijfonderwijs / taalontwikkeling / woordenschat / gedichten / diversiteit