Klasjournaal

nieuwsitems maken en filmen

• mediawijsheid en informatievaardigheden

Foto: CheckCheckDubbelCheck

In deze lessenreeks maken kinderen, geïnspireerd op het Jeugdjournaal, hun eigen klasjournaal. Onderzoek doen op internet, pakkende teksten schrijven, geschikte foto’s uitzoeken, interviewen/geïnterviewd worden en overtuigend presenteren voor de camera: daar draait het om!

De filmdocenten en televisiemakers Inge Willems en Biba Krklec van CheckCheckDubbelCheck werken intensief met de klas samen. Er zijn klassikale lessen over media en (nep)nieuws, de kinderen werken ook in groepjes. Elk groepje kiest een land uit waarover ze een item gaan maken. Ze zoeken informatie over de inwoners, opvallende cultuuruitingen en bijzonderheden van het land. Ook behandelen ze het laatste nieuws uit dat land, waardoor het landenjournaal actualiteitswaarde krijgt.

Het script wordt geschreven, rollen verdeeld en de interviewvragen voorbereid. Na grondig oefenen van de teksten vinden de filmopnames plaats voor een green screen achtergrond. Net als in het echte Jeugdjournaal wisselt ernstig nieuws en vrolijk nieuws elkaar af. De film wordt met de klas besproken, én gedeeld met school en ouders.

Leeraspecten: kritisch kijken / coöperatief leren / verwerken en presenteren van informatie
Sluit aan bij: mediawijsheid / burgerschap / digitale vaardigheden / onderzoekend leren