Kinetikon – alles draait

bewegend kunstwerk boordevol techniek

• Verdiepen van technische vaardigheden

foto: gerald maurice

Kinderen ontdekken met kunst- en techniekdocent Gerald Maurice hoe bewegingen ontstaan en op welke manier deze kunnen worden overgezet, versneld en omgekeerd. Ze verdiepen zich in de zogenaamde bewegingsleer, kinètikos. Ze bespreken en bekijken werk van kunstenaars als Jean Tinguely, Zoro Feigl en Jennifer Townley. Deze kinetisch kunstenaars hebben een grote fascinatie voor mechanische techniek.

De kinderen gaan in drie lessen een eigen kinetisch kunstwerk bouwen. Ze werken met tandwielen, katrolwielen, elastiek, ijzerdraad, glimmende cd’s, papier en diverse restmaterialen. Ze leren nauwkeurig werken, anders pakken de tandwielen niet goed in elkaar. Daarnaast leren ze omgaan met gereedschappen waaronder de kolomboor en het nietpistool.

Wordt jouw kinetisch kunstwerk een planetenstelsel of werk je liever abstract? Wordt het een feest van kleur, wordt het eenvoudig of uitbundig? De kinderen worden op zowel technisch als creatief vlak flink uitgedaagd. Elke kinetikon is uniek. Spectaculair om al deze draaiende kunstwerken in werking te zien.

Leeraspecten: experiment / beweging / gebruik en kennis van gereedschappen
Sluit aan bij: onderzoekend en ontwerpend leren / wetenschap en techniek