Kinetikon

bewegend kunstwerk boordevol techniek

• Verdiepen van technische vaardigheden

foto: Gerald Maurice

kinètikos = bewegingsleer. Kinderen ontdekken met kunst- en techniekdocent Gerald Maurice hoe bewegingen ontstaan. Ze bespreken werk van kunstenaars als Jean Tinguely, Zoro Feigl en Jennifer Townley. Deze kinetisch kunstenaars hebben een grote fascinatie voor mechanische techniek. Zij passen elk op hun eigen manier draaiende wielen in hun werk toe. Waarom bewegen sommige wielen snel en andere langzaam?

Daarna ontwerpen en bouwen de kinderen hun eigen kleurrijke kinetische kunstwerk. De kinderen gaan werken met tandwielen, katrolwielen, elastiek, ijzerdraad, glimmende cd’s, papier en diverse  restmaterialen. Wordt jouw kunstwerk een zelfbedacht planetenstelsel of werk je abstract? Wordt het een feest van kleur, heel eenvoudig, uitbundig of geheimzinnig?

Alleen door nauwkeurig te werken grijpen de tandwielen perfect in elkaar en gaat het kunstwerk ‘werken’. Van draaiende spiraal, tot wiebelende spriet. De kinderen leren omgaan met diverse gereedschappen en worden uitgedaagd iets bijzonders te maken. Elke kinetikon is uniek en spectaculair.

Leeraspecten: materiaal experiment / beweging maken / gebruik en kennis van gereedschappen
Sluit aan bij: wetenschap & techniek / onderzoekend en ontwerpend leren