Kinderen van Mavungu

tori’s schrijven en uitdragen

• Creatief schrijven en voordragen

illustratie: Hedy Tjin

Kinderen van Mavungu is een avontuurlijke jeugddocumen taireserie van Mirjam Marks die gaat over Yoseva, Kenny en Maticha uit groep 8. Als kleine kennisdragers van cultuur en natuur groeien zij op in het binnenland van Suriname, in Pikin Slee, één van de vele dorpen die zijn ontstaan doordat tot slaafgemaakten ooit een veilige plek zochten om te wonen. Hier waakt de bosgod Mavungu over hen. De kinderen zullen bijna naar de grote stad verhuizen, maar eerst moeten ze een goed eindrapport halen.

Elke aflevering wordt ingeleid met een tori, ingesproken door Typhoon. Tori’s zijn verhalen die in de Surinaamse cultuur worden overgedragen van de oudere op de jongere generatie. De eerste aflevering van de documentaire wordt bekeken in de klas. Vervolgens gaat spokenword-docent Rellie Telg met de kinderen in gesprek over de verschillen en overeenkom sten tussen ‘hier en daar’. Ze oefenen met verhalen schrijven, ‘sausen’, aandikken en voordragen’. Dat kan zijn in de vorm van een rap, spoken word, of een gedicht.
Deze eigentijdse tori’s presenteren ze als echte woordkunstenaars aan elkaar.

Leeraspecten: burgerschap / taalvaardigheid / spoken word / presenteren / reflecteren
Sluit aan bij: geschiedenis / mens & maatschappij / erfgoed / identiteit / drama / filmeducatie