Kinderen van Mavungu

reflecteren op een documentaire

• Leren over andere culturen, creatief schrijven

illustratie: Hedy Tjin

Kinderen van Mavungu is een avontuurlijke jeugddocumentaireserie van Mirjam Marks. Yoseva, Kenny en Maticha uit groep 8, groeien op in het binnenland van Suriname. Pikin Slee is één van de vele dorpen die zijn ontstaan doordat slaafgemaakten ooit een veilige plek zochten om te wonen. In Pikin Slee is geen middelbare school. De kinderen zullen na dit laatste schooljaar naar de grote stad verhuizen. Ze moeten een goed eindrapport halen, maar ook een school zien te vinden. Ondertussen waakt bosgod Mavungu over hen in de spannende wereld vol giftige slangen en piranha’s, waar de dag bestaat uit slingeren aan lianen, kanovaren tegen de stroomversnellingen, jagen, en op het ‘kostgrondje’ helpen.

We leren Yoseva, Kenny en Maticha kennen als jonge kennisdragers van cultuur en natuur. Elke aflevering wordt ingeleid met een tori, ingesproken door Typhoon. Tori’s zijn verhalen die in de Surinaamse cultuur worden overgedragen van de oudere op de jongere generatie.

De documentaire wordt bekeken in de klas. Vervolgens gaat een woordkunstenaar met de kinderen in gesprek over de verschillen en overeenkomsten van hier en daar. Op basis daarvan schrijven ze een rap, spoken word, of een gedicht. Deze eigentijdse tori’s presenteren ze als echte woordkunstenaars aan elkaar.

Leeraspecten: filmeducatie / burgerschap / taalvaardigheid / spoken word / presenteren
Sluit aan bij: geschiedenis / mens & maatschappij / erfgoed / gelijkheid