Keti Koti Junior

gedeelde geschiedenis: herdenken & vieren

• geschiedenis dichtbij brengen

foto': de rode loper op school

Jaarlijks wordt op 1 juli Keti Koti gevierd: de afschaffing van de slavernij in de toenmalige Nederlandse kolonies in de West. Voor de scholen in Oost wordt een aantal dagen ervoor een officiële kinderherdenking gehouden.

In aanloop naar deze viering is er een speciaal programma waarin de kinderen les krijgen over het Nederlands slavernijverleden. Het NiNsee (Nationaal Instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis) of Tropenmuseum Junior vertelt over de tijd van de slavernij en wat daarvan de gevolgen zijn in het nu.

Vervolgens werken de kinderen met kunstenaars uit verschillende disciplines aan deze onderbelichte geschiedenis. Door de creatieve verwerkingslessen kunnen kinderen zich dit maatschappelijke thema actief eigen maken, ieder op zijn/haar eigen manier en niveau. Kinderen schrijven gedichten. Ze maken een Keti Koti Journaal of krijgen beeldende kunstlessen. Ook een bezoek aan het herdenkingsmonument in het Oosterpark behoort tot de mogelijkheden. De thematiek is: ons verleden, een gezamenlijke toekomst, samenleven en de kracht van creativiteit.

Keti Koti Junior wordt afgesloten met een gezamenlijke herdenking waarbij alle deelnemende scholen samenkomen.

Leeraspecten: reflecteren op maatschappelijk thema / kritisch burgerschap
Sluit aan bij: geschiedenis / mens & maatschappij / herdenken & vieren / erfgoed / gelijkheid