Keti Koti Junior

herdenken en vieren

• Koloniale geschiedenis dichtbij

foto: ninsee, marion visser

Jaarlijks wordt op 1 juli Keti Koti gevierd: de afschaffing van de slavernij in de toenmalige Nederlandse kolonies in de West. Voor de scholen in Oost wordt een officiële kinderherdenking gehouden.

In aanloop naar deze viering is er een speciaal programma waarin de kinderen les krijgen over het Nederlands slavernijverleden.
Het Wereldmuseum of NiNsee (Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis) verzorgt
de introductieles over de tijd van de slavernij en wat we daar nog steeds van merken.

Vervolgens krijgen de kinderen van kunstenaars vanuit verschillende disciplines een verwerkingsles.
Ze maken abstracte kunst met marron-stoffen, kettingen vol historische verwijzing, schrijven gedichten of stellen een Keti Koti Journaal samen.
Ook een bezoek aan het herdenkingsmonument in het Oosterpark behoort tot de mogelijkheden.
De thematiek is: ons verleden, een gezamenlijke toekomst, samenleven en de kracht van creativiteit. Keti Koti Junior wordt afgesloten met een gezamenlijke herdenking waarbij alle deelnemende scholen samenkomen.

Leeraspecten: reflecteren op maatschappelijk thema / kritisch burgerschap
Sluit aan bij: geschiedenis / mens & maatschappij / herdenken & vieren / erfgoed / gelijkheid