De Uitvinders

van knikkerbaan naar kunst

• Technische vaardigheden en ruimtelijk ontwerpen

foto's: Mark Bischof, Lobke Zwier

Het geheim van Oost…, dat is het museum-atelier van kinetisch kunstenaar Mark Bischof. Hij is een uitvinder van fascinerende apparaten met knikkers en glazen kogels, vol fantasie en beweging.
In de eerste les brengen de kinderen een bezoek aan zijn atelier. Tijdens de rondleiding worden de kinderen op laagdrempelige wijze uitgedaagd om na te denken over zwaartekracht, natuurkundige principes én kunst. Ook onderzoeken ze hoe ze deze principes kunnen toepassen in een eigen uitvinding.

In les 2 en 3 gaat kunstdocent Lobke Zwier met de kinderen verder met het thema uitvindingen. Door te experimenteren leren de kinderen verschillende technieken en werken ze met divers gereedschap. Hoe kun je de zwaartekracht gebruiken om knikkers op een interessante manier te laten rollen? Kan je iets uitvinden om ze weer omhoog te laten gaan? Wat gebeurt er als jouw uitvinding aansluit op het ontwerp van je klasgenoot?

Met simpele materialen bouwen de kinderen iets nieuws … een uitvinding. Eureka het werkt!

Leeraspecten: materiaalexperiment / onderzoekend en ontwerpend leren / ruimtelijke constructies / samenwerken / verbindingstechnieken
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / kunst en wetenschap / natuurkunde