Collectie Amsterdam

mode met een boodschap

• Ontwerpproces doorlopen en experimenteren
Beeldend

Modeontwerpers ‘vertellen’ verhalen in hun werk. Door de jaren heen hebben modeontwerpers zich vaak laten inspireren door de jeugdcultuur van dat moment. Denk aan groepen als punkers, nozems, rappers, skaters en gabbers. Ze hebben Amsterdam rijker en veelzijdiger gemaakt, de minirokjes, hoofddoeken, petjes, bontjassen, spikes en handtassen.

Met kunstdocent Francesca Vonck en modejournalist Natasja Admiraal onderzoeken de leerlingen mode. Welke culturen herkennen we in bijzondere kledingstukken. Wat was er vroeger hip? Er wordt geknipt, opgevuld, gescheurd en geknoopt. Collectie Amsterdam bestaat uit schoenen met bijzondere functies, Klasse Jassen, sieraden met stadse dieren en puinzakken die tot haute-couture zijn omgetoverd.

Mode van nu is een weerspiegeling van de tijd. Je kunt via mode communiceren: Collectie Amsterdam draagt uit wat kinderen ons te zeggen hebben. Tijdens een fotoshoot worden de collectiestukken vastgelegd, en daarna worden ze getoond in een glossy mode-magazine én geëxposeerd op de KinderKunstBiënnale.

Leeraspecten: identiteitsvorming / mode / werken met textiel / ontwerpen vanuit experiment
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / textiele vorming / onderzoekend leren