Collectie Amsterdam

• Experimenteren en uitdragen van identiteit

foto's: Francesca Vonck

Modeontwerpers ‘vertellen’ verhalen in hun werk. Door de jaren heen hebben modeontwerpers zich vaak laten inspireren door de jeugdcultuur van dat moment.
Denk aan groepen als punkers, nozems, rappers, skaters en gabbers.
Ze hebben Amsterdam rijker en veelzijdiger gemaakt, de minirokjes, hoofddoeken, petjes, bontjassen, spikes en handtassen. In dit programma wordt de identiteit van Amsterdam gevangen in mode.
Zoals modeontwerper Bas Kosters het verwoord. ‘Hoe stelt mode mensen in staat om verbinding te maken met anderen, verleden, het heden en de toekomst?’ Hoe doen wij dit in Amsterdam?

Met kunstdocent Francesca Vonck onderzoeken de leerlingen de Amsterdamse mode.
Hoe liepen jouw ouders er vroeger bij, wat was er toen hip?
Welke culturen herkennen we in bijzondere kledingstukken.
Er wordt geknipt, opgevuld, gescheurd en geknoopt.
Kinderen maken een mode-collage en tijdens een foto-shoot worden de resultaten vastgelegd.
Met stoffen, dessins, applicaties en accessoires komt Collectie Amsterdam tot stand, in al haar diversiteit. Mode van nu is een weerspiegeling van de tijd. Je kunt via mode communiceren: wat draag jij uit met Collectie Amsterdam?

Leeraspecten: identiteitsvorming / mode / werken met textiel / ontwerpen vanuit experiment
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / mens & maatschappij / textiele vorming / onderzoekend leren