Pixilation

stopmotion trucs

• Kennismaken met stopmotion - animatie

foto: NurLimonade

Met filmen kun je veel trucjes uithalen. Pixilation is een stop-motiontechniek waarin acteurs beeld voor beeld worden vastgelegd. Het is een ‘frame-voor-frame’ animatietechniek die in veel films wordt gebruikt. Met deze techniek kun je doen alsof je tovert, vliegt, verdwijnt of verschijnt. Misschien past de hele klas wel in één kast!

De les begint met film kijken. Hoe worden de special effects in een film gemaakt? Wat is de kunst in de film en hoe wordt jij als kijker door de filmmaker op het verkeerde been gezet? Samen met de kinderen gaan de filmdocenten van NurLimonade Media de films analyseren. Ze bespreken de verschillende trucs die zich in de vertoonde filmfragmenten afspelen.

Daarna gaan de kinderen aan de slag. In groepjes worden er pixilation trucs verzonnen waardoor de kijker wordt verast. Als echte filmmakers worden de special effect scenes in de klas bekeken en nabesproken. Magisch toch?!

Mogelijk in combinatie met een bezoek aan filmtheater Studio/K.

Leeraspecten: digitale vaardigheden / fantasie prikkelen / experimenteren / filmen en monsteren
Sluit aan bij: leerlijn filmeducatie / onderzoekend leren / samenwerken / mediawijsheid