Organisatie

Wij ontwikkelen kunsteducatieprogramma’s voor het basisonderwijs in Amsterdam. Een gevarieerd aanbod rond creativiteit: van letteren, mode, theater, muziek, tot film, nieuwe media en kunst- & techniek.

Organisatie

Wij ontwikkelen kunsteducatieprogramma’s voor het basisonderwijs in Amsterdam. Een gevarieerd aanbod rond creativiteit: van letteren, mode, theater, muziek, tot film, nieuwe media en kunst- & techniek.

Organisatie

Wij ontwikkelen kunsteducatieprogramma’s voor het basisonderwijs in Amsterdam. Een gevarieerd aanbod rond creativiteit: van letteren, mode, theater, muziek, tot film, nieuwe media en kunst- & techniek.

De Rode Loper op School:

Werkt in het primair- en speciaal onderwijs

Bestaat al 25 jaar

Ontwikkelt kunst- en cultuureducatie aanbod

Werkt met een vakbekwaam divers team van bevlogen kunstenaars  

Stimuleert ouderbetrokkenheid

Stimuleert cultuurparticipatie in de vrije tijd

Werkt vraaggericht, biedt maatwerk

Geeft scholen advies en werkdrukverlichting

Haalt kunst dicht bij de leefwereld van kinderen

Werkt met cultuurcoaches

Geeft kinderkunst een podium

Werkt in het primair- en speciaal onderwijs

Bestaat al 25 jaar

Ontwikkelt kunst- en cultuureducatie aanbod

Werkt met een vakbekwaam divers team van bevlogen kunstenaars  

Stimuleert ouderbetrokkenheid

Stimuleert cultuurparticipatie in de vrije tijd

Werkt vraaggericht, biedt maatwerk

Geeft scholen advies en werkdrukverlichting

Haalt kunst dicht bij de leefwereld van kinderen

Werkt met cultuurcoaches

Geeft kinderkunst een podium

Werkt in het primair- en speciaal onderwijs

Bestaat al 25 jaar

Ontwikkelt kunst- en cultuureducatie aanbod

Werkt met een vakbekwaam divers team van bevlogen kunstenaars  

Stimuleert ouderbetrokkenheid

Stimuleert cultuurparticipatie in de vrije tijd

Werkt vraaggericht, biedt maatwerk

Geeft scholen advies en werkdrukverlichting

Haalt kunst dicht bij de leefwereld van kinderen

Werkt met cultuurcoaches

Geeft kinderkunst een podium

Leren door en met kunst

Missie & Visie

Op school krijgt ieder kind de kans om met kunst en cultuur in aanraking te komen. Op school (in het basis- en speciaal onderwijs) bereiken we álle kinderen, ongeacht maatschappelijke status van de ouders, culturele herkomst en geloof. En gelukkig maar, want cultuureducatie is essentieel voor de ontwikkeling van het kind. Net zo belangrijk als rekenen, taal en lezen.

Kunst maakt leren en het schoolleven leuk, interessant en vaak onvergetelijk. Kunst en cultuur vormt kinderen. Als kinderen in aanraking komen met de professionele kunsten, met kunstenaars, zien ze nieuwe rolmodellen, doen ze nieuwe ervaringen op. Er gaat een wereld voor hen open.

Kinderen werken op nieuwe manieren samen, worden creatief en cognitief uitgedaagd en krijgen
de kans om talenten te ontdekken. Creativiteit is essentieel om nieuwe oplossingen te bedenken en is een kerncompetentie voor de toekomst.

Een rode loper is in alle culturen een teken dat je belangrijk én welkom bent. Jaarlijks rollen we de ‘rode loper’ uit op ruim 25 scholen en bereiken we 20.000 kinderen. Kunst is een essentieel onderdeel van leren en we streven ernaar dat ieder kind in Amsterdam in aanraking komt met een kwalitatief kunstaanbod.

omgevingsgerichte kunsteducatie

Kunst Dichtbij

Kunst Dichtbij is het devies. Dichtbij het kind, de school en de buurt. Deze gebiedsgerichte aanpak heeft veel voordelen. Zo zijn er korte lijnen met de scholen, culturele organisaties en onze kunstdocenten.

Voor veel kinderen in Amsterdam speelt de wereld zich vooral af in hun directe buurt: hun straat, het voetbalpleintje, de school, de moskee of het buurtcentrum. We stimuleren kinderen hun eigen buurt te verkennen en ‘op te rekken’. Deuren van culturele instellingen worden geopend, ook ouders nemen we op een laagdrempelige manier mee naar de bibliotheek, musea en theaters.

We gaan uit van de beleving van kinderen. We gaan uit van de kracht van diversiteit. Naast de focus op onderzoekend & ontwerpend leren, gaan veel projecten over burgerschap en identiteitsvorming. Met kunst en cultuureducatie leren we kinderen vanuit verschillende perspectieven na te denken.

We laten kinderen op een andere manier naar zichzelf, naar de ander én naar hun omgeving kijken. Door te kijken en te luisteren (receptief), zelf te maken (actief) en daarover na te denken en te praten (reflectief). Zo leren kinderen zich uit te drukken over hun eigen leefwereld en over maatschappelijke onderwerpen. Dat is in een snel veranderende wereld, en in onze stad Amsterdam, heel belangrijk.