Reclame trucs

filmen en monteren

  • mediawijsheid en beïnvloeding

Foto: Bekijk ’t

Op tv, op de radio, op straat, op YouTube: reclame is overal om je heen. Maar het is niet altijd meteen herkenbaar als reclame. En is het wel waar wat er in een reclamefilmpje wordt verteld? Kun je je favoriete influencer op Instagram geloven?

Shariffa Bahri en Janneke Mattijssen van Bekijk ’t leren de kinderen het verschil tussen informatie en reclame, hoe reclame werkt en welke trucs reclamemakers gebruiken. De beste manier om dat te leren is door het zelf te doen. Ze kiezen een product waar ze een reclamespotje voor willen maken en gaan dan in groepjes aan de slag.

Voor wie is het spotje? Welke filmtechnieken kunnen gebruikt worden? Wat is een goede slogan? Eerst schrijven de kinderen een scenario, vervolgens gaan ze filmen. Ze gebruiken speciale effecten, voice overs en kiezen muziek. Dan monteren ze het tot een overtuigend reclamefilmpje. Naast de artistieke en technische vaardigheden van het maken van een filmpje, hebben de kinderen meer inzicht in reclames. Ze zijn een stukje mediawijzer geworden.


Leeraspecten: kritisch kijken / ontwerpen / filmen en monteren / coöperatief leren
Sluit aan bij: mediawijsheid / digitale vaardigheden / informatievaardigheden