Vrijheidsvogels

• Verbeelden met textiele werkvormen
Paradijsvogels uit het Surinaamse regenwoud

foto’s: hewig van onna

Dit project is ontworpen in het kader van Keti Koti Junior. Keti Koti betekent ‘Ketenen Verbroken’ in de Surinaamse taal Sranantongo. Zo heet de dag waarop in Nederland elk jaar op 1 juli de afschaffing van slavernij wordt herdacht en de vrijheid wordt gevierd. 1 juli is in Suriname een nationale feestdag: De Dag der Vrijheden.

Wat betekent vrijheid voor jou? Veel mensen denken bij vrijheid aan vogels, die kunnen gaan waar ze willen. In Suriname vliegen veel van de mooiste vogels. Mensen die tot slaafgemaakt waren, wilden net als die vogels wegvliegen, hun vrijheid tegemoet. Sommigen dachten dat de ziel na hun dood in de vorm van een vogel naar Afrika zou terug vliegen, terug naar de voorouders.

Dessinontwerper en vormgever Hedwig van Onna neemt de kinderen mee in de creatieve wereld van de Marronkunst en vertelt over het werk van de Surinaamse kunstenaar Rinaldo Klas, een geboren en getogen Marron. Hij gebruikt in zijn schilderijen veel elementen uit de natuur, zoals vogels (toekans), bladeren en bloemen. Zijn werk is een kleurrijk lijnenspel en geeft je een inkijkje in de wonderschone natuur van het tropische regenwoud (de Amazone).

De kinderen ontwerpen een eigen vrijheidsvogel en maken gebruik van traditionele Marron stof, (kunst)veren, kralen, vilt, accessoires en recyclebare materialen. De vogels worden samen gepresenteerd in een ruimtelijke, kleurrijke installatie op school.

Deze les sluit nauw aan Keti Koti Junior en past bij de tentoonstelling ‘Sabi Suriname’ in Tropenmuseum Junior.

Leeraspecten: textiel bewerken / ruimtelijk werken / kleurcompositie / verbeeldingskracht / experiment / natuuronderwijs
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / wereldoriëntatie / Tropenmuseum