Magneten

  • Natuurkundig verschijnsel onderzoeken
Magneten

foto’s: Siree van der Velde

Magneten zijn fascinerend. Hoe komt het dat twee voorwerpen elkaar aantrekken? Spelenderwijs onderzoeken de kinderen met kunstdocent Siree van der Velde welke voorwerpen aan een magneet blijven plakken en welke niet.

In les 1 krijgen de kinderen een korte uitleg over magnetisme en gaan ze met hun eigen magneet onderzoek doen. Op een werkblad worden kleine voorwerpen verzameld en onderverdeeld in magnetisch en niet magnetisch. De uitkomsten bepreken we met elkaar.
In les 2 maken de kinderen een magnetisch minikunstwerkje, oftewel: een koelkastmagneet. De basis is een klein stukje foamplaat waarop ze allerlei fantastische materialen kunnen bevestigen. Een likje goudverf maakt de kunstwerkjes helemaal af.
Alle creaties komen op het magneetbord in de klas, daarna mogen ze mee naar huis om de koelkast op te fleuren.

Aan het eind van deze lessen kennen de kinderen de begrippen: magneet, magnetisch, aantrekken, afstoten, metaal, materiaal.

Leeraspecten: werking magnetisme / woordenschat / rubriceren / vormgeven
Sluit aan bij: natuur & techniek / onderzoekend en ontwerpend leren