In de kast, voor de klas

van handpop tot poppenspel

  • uitbeelden van karakters

Foto’s: Marije van der Hoeven

Samen met kunstdocent Marije van der Hoeven maken de kinderen van klei, kralen en lappen een poppenkastpop met karakter. De kinderen zien een aantal voorbeelden van de handpoppen die kunstenaar Paul Klee voor zijn zoon maakte. Die zijn wonderlijk, sprookjesachtig griezelig en tijdloos.

In de tweede les krijgen de kinderen in tweetallen een vraag waarop ze samen een dialoog improviseren: ‘Wat doe jij als je je verveelt?’ ‘Wat fantaseer je als je niet kunt slapen?’ ‘Wat zou jij beleven als je in het bos woonde?’. Op een werkblad tekenen de kinderen hun pop na en schrijven daaronder hun gesprek op. Ze oefenen met bijzondere stemmetjes die de karakters van de poppen versterken.

Voor de klas staat een grote poppenkast waarin de kinderen hun poppenspel aan elkaar gaan presenteren. Op de Dam wordt al eeuwenlang poppenkast gespeeld, maar nu staat de kast in de klas. Kom kijken naar de poppenspelers en hun poppen!


Leeraspecten: fantasie stimuleren / rollenspel / coöperatief leren / vormgeven en verbeelden
Sluit aan bij: leerlijn beeldend en drama / onderzoekend leren / mondeling taalonderwijs