Het Scheepvaartmuseum

ontdekkingstocht naar verleden-heden-toekomst

  • leren over geschiedenis in een museum/reflecteren over slavernij en discriminatie

Foto: Eddo Hartmann – Het Scheepvaartmuseum

A Wie Waar Walvis                                                  voor 4-5-6
De klas gaat met twee museumdocenten op ontdekkingstocht. Ze voeren zelfstandig opdrachten uit en leren dit imposante dier beter kennen. Vroeger vond men dat walvissen op monsters leken. Later ging men op walvissen jagen en verdiende daar veel geld mee. Nu willen wij de walvissen het liefst beschermen. Maar hoe?… Natuurlijk nemen we ook een kijkje aan boord van het VOC-schip Amsterdam.

B Onvrije Verhalen                                                     voor 7-8
Slavernij, iets uit het verleden? Welnee, het maakt nog steeds deel uit van onze samenleving. De leerlingen gaan in de tentoonstelling en aan boord van het VOC-schip Amsterdam op zoek naar verhalen van en over mensen die hun vrijheid zijn kwijtgeraakt. Wat kunnen wij van die verhalen leren? En wat zien we daar nu nog van terug in ons dagelijks leven? De leerlingen maken een voorwerp dat zij thuis kunnen gebruiken om zelf het verhaal over slavernij te vertellen aan hun familie.

Leeraspecten: museumbezoek / onderzoekend leren / kritisch denken / geschiedenis uit eigen stad / aanschouwelijk leren over slavernij
Sluit aan bij: burgerschap / geschiedenis / wereldoriëntatie / mens & maatschappij