En wat denk jij?

  • Stimuleren burgerschap
En wat denk jij?

foto’s: De Rode Loper op School

Wat vind jij? Moet je een geheim altijd bewaren? En is een geheim goed voor vriendschap? Vanuit een verhaal uit het Geheugen van Oost gaan de leerlingen filosoferen over onderwerpen als vriendschap, verantwoordelijkheid en respect voor elkaar.

In les 1 luisteren de leerlingen naar een waargebeurd verhaal uit Amsterdam Oost, bijvoorbeeld over vriendschap en een gevaarlijke ontdekkingstocht in een bouwput. Met beeldend kunstenaars Michaela Rademaker en Servaas Huygen filosoferen ze over hoe te handelen en verantwoordelijkheid nemen. De kinderen gaan naar aanleiding van het verhaal of het filosofisch klassengesprek een illustratie maken voor een linosnede.
In les 2 werken de leerlingen de ontwerpen met gutsen uit in kurklinoleum. In les 3 drukken ze met een kleine drukpers de linosneden tot bladzijden om in de klas op te hangen of te bundelen tot een boek.

Leeraspecten: creatief en analytisch denken / mondelinge taal- en luistervaardigheid / tekenvaardigheid / verbeeldingskracht
Sluit aan bij: oriëntatie op jezelf en de wereld / burgerschap / leerlijn beeldend