De hartenketting van meester Rumi

gedichten schrijven met schrijfster Hasna

• schrijf- en taalvaardigheid

Illustratie: Christina Rosatia

Meester Rumi is de allerleukste meester die er bestaat. Zo begint het boek van Hasna Elbaamrani. Hij draagt aan het begin van elke schooldag een gedicht voor. De kinderen vinden het prachtig. Ze willen zelf ook graag een gedicht schrijven. Meester Rumi vindt dat een goed idee: je kunt er namelijk al je gevoelens en gedachten in kwijt. Ze gaan aan de slag en schrijven hun gedichten op papieren hartjes. En voor ze het weten, inspireren meester Rumi en zijn klas kinderen over de heel wereld om te gaan dichten!

Schrijfster Hasna komt in de klas. Ze vertelt over meester Rumi, leest voor, en gaat met de kinderen rijm oefenen en korte gedichten schrijven. Wat zijn de dingen waar je van houdt? Kun je daar over dichten? Hoe klinken gedichten? Natuurlijk worden de gedichten op harten van papier geschreven. En aan het eind heeft de groep een eigen hartenketting vol gedichten!

Leeraspecten: taal- en leesvaardigheid / associëren / verhaalstructuur / fantasie
Sluit aan bij: schrijfonderwijs / taalontwikkeling / woordenschat / gedichten