Caleidoscoop

spelen met licht

• onderzoek naar film

foto: NurLimonade

Wie kijkt er wel eens film? Hoe kan het dat wij bewegend beeld zien? Nur Limonade Media komt op bezoek in de klas. De kinderen gaan onderzoeken, spelen met licht, schaduw, vorm en kleur.

Projectie maakt het experiment zichtbaar voor iedereen. Hoe werkt zo’n projectie eigenlijk? Kun je er zelf meedoen in de film en wat veranderd er dan? Lang geleden speelden mensen al met licht, schaduw, vormen en kleuren. Dit waren ooit de eerste stappen richting de film zoals we het nu kennen. In 1816 vond David Brewster de caleidoscoop uit. Oorspronkelijk was het bedoeld als wetenschappelijk instrument, maar al snel werd het een als speelgoed wereldberoemd.

De kinderen bekijken een aantal verschillende filmfragmenten. Wat heb jij gezien en wat wil de filmmaker ons als kijkers vertellen? Dan gaan ze zelf aan de slag met het maken van een eigen caleidoscoop. De les eindigt met het testen van de zelfgemaakte caleidoscopen. Wat een betovering!

Mogelijk in combinatie met een bezoek aan filmtheater Studio/K.

Leeraspecten: kennismaken met film/ digitale vaardigheden / experimenteren / composities maken
Sluit aan bij: leerlijn filmeducatie / onderzoekend leren