Bouwen maar!

droomhuis van de toekomst ontwerpen

  • experimenteren met vorm, kleur, materiaal en ruimte

Foto’s: Hedwig van Onna

Mensen zijn bouwers, maar iedereen woont verschillend! Waarom eigenlijk? En wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een huis? Spelenderwijs onderzoeken de kinderen met kunstdocent Hedwig van Onna het ‘bouwterrein’.

In les 1 experimenteren de kinderen met allerlei materiaal. Ze doen vormonderzoek en maken kleine constructies. Met eenvoudige verbindingstechnieken, zoals vouwen, inknippen, plakken en nieten worden torentjes en kleine, ruimtelijke objecten gemaakt. In les 2 en 3 werken de kinderen toe naar een eigen ontwerp van een droomhuis. Wat doet een architect en hoe begin je met het bedenken van een gebouw? We kijken naar bijzondere architectuur in de buurt en naar inspirerende gebouwen van beroemde architecten. Hoe worden die fascinerende gebouwen gemaakt? Kinderen werken met divers gereedschap en materiaal aan hun eigen fantasierijke huizen. Ook de inrichting komt aan bod: pop-up meubeltjes, een trap, behangpatronen. In ieder kind schuilt een architect, wacht maar af!

Leeraspecten: vormgeven / materiaal experiment / ruimtelijk werken
Sluit aan bij: kunst & techniek / onderzoekend en ontwerpend leren / coöperatief leren