Bodemvondsten

experimenteren en uitbeelden met klei

  • ontdekken, spelen en vormgeven met klei

Foto’s: de firma KLEI

Toen in Amsterdam de Noord/Zuidlijn (metrolijn 52) werd aangelegd, zijn bij de graafwerkzaamheden duizenden bodemvondsten gedaan. Sommigen wel honderden jaren oud, van een Marokkaanse munt uit 1371 tot een van de eerste mobiele telefoontjes. Hoe zijn deze spullen hier terecht gekomen? Elk gevonden voorwerp kent zijn eigen verhaal en geeft ons een inkijkje in de Amsterdamse geschiedenis.
Wat gaan we doen? Als echte archeologen gaan de kinderen met de firma Klei deze verhalen herontdekken en verbeelden in klei.

In de eerste les maken we kennis met klei waarbij spelen en experimenteren voorop staat. In les twee gaan we de voorwerpen uit de bodem bespreken, op zoek naar verhalen. Hierop geïnspireerd gaan we objecten maken. Wanneer de vorm goed is gevonden, wordt het werk gebakken in een keramiekoven. In les drie gaan we verder in op traditionele decoratietechnieken in klei. Tot slot vertelt elke bodemvondst een eigen verhaal.


Leeraspecten: onderzoek doen / materiaal-experiment / vormgeven in plastisch materiaal
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / cultureel erfgoed / geschiedenis