zoek op bouwgroep

Overzicht kunstaanbod per discipline

LETTEREN

Kinderboekenweek 2017: stimuleren van leesplezier
1-2 Monsterboek – prentenboekenmaker Alice Hoogstad in de klas
1-2-3-4 Spin en Spook – vertelvoorstelling van Marjo Dames
4-5-6-7-8 Het Griezelkabinet – theatervoorstelling van Samba Salad
5-6-7-8 Griezelen op Pampus – excursie naar Forteiland / Stelling van Amsterdam

Voorleesdagen – hele jaar: taal- en schrijfvaardigheid oefenen / plezier in poëzie
1-2-3-4 Spelen met poëzie – dichter in de klas: Monique Hagen
4-5-6-7-8 Aap & Mol in het Paleis – schrijver in de klas: Tiny Fischer
5-6-7-8 DICHTER in de klas – dichter in de klas: Jos van Hest

MUSEUM

kunst kijken / gedeelde geschiedenis
1-2 CBK: Mijn eerste museum – kunstkijken, opdrachten doen (o.a. klei)
1 t/m 8 Tropenmuseum – Werelddierenfeest / Ziezo Marokko
3 t/m 8 Het Scheepvaartmuseum – Wie waar Walvis / Slavernij: Onvrije verhalen
5-6-7 Museum Het Rembrandthuis – Titus: zoon van Rembrandt

THEATER

kijken, beleven en reflecteren
1 t/m 4 Ko en de vlo – voorstelling met toverlantaarns + beeldende les
1 t/m 4 Woest – dansvoorstelling van Project Sally
3 t/m 7 Buurman in de natuur – dansvoorstelling van Andreas Denk over duurzaamheid
5 t/m 8 Topacteur met één touw – vertelvoorstelling op school van Joris Lehr

CONCERT

klanksoorten en diversiteit in muziekinstrumenten
1 t/m 6 De Geluidenjager – klankavontuur op unieke instrumenten
1 t/m 8 Speelafspraak – aanvulling op leerlijn muziek: componeren, dirigeren

BEELDEND

onderzoekend en ontwerpend leren / uitdagende materialen en gereedschappen
1-2-3 Magische Materialen – experimenteren en onderzoeken
3-4 Koekoe met de groene duimen – ruimtelijk werken rond stad en natuur
4-5-6 Sjakies Onderzoeksbureau – slimme dieren ontdekken en maken, ruimtelijk
5-6-7 Klasse Ketting! – samenwerken aan sieraad: messing & metaaldraad
5-6-7-8 Rondom papier – papierscheppen, kalligrafie en linodruk
6-7-8 ModeMix – culturen combineren in eigen modecreaties

TECHNIEK & KUNST

architectuur / onderzoekend en ontwerpend leren / technische vaardigheden
1-2 In Holland staat een huis – huizen bouwen van hout, restmaterialen en lichtjes
3-4 De Bruggenbouwers – soorten brugconstructies onderzoeken en bouwen
5-6 Het Microben Museum – kijken met de microscoop en lichtdiertje maken
5 t/m 8 SuperStad – architectuur bekijken en droomstad bouwen
6-7-8 Geluiduitvindingding – geluidsmachientjes ontwerpen

CULTUREEL ERFGOED

gedeelde geschiedenis / burgerschap
3-4 De boom van Mondriaan – van realistisch naar abstract leren werken
5-6-7-8 Vroeger en nu in Oost – verhalen bedenken en leren vertellen
7-8 De Dokwerker, WOII, 4&5 mei – beelden maken en gedichten schrijven
over de Februaristaking

DANS / DRAMA

dansante en theatrale uitdrukkingsvaardigheden
1-2 Peter en de Wolf – dansen bij een muzikaal sprookje, met attributen
3-4 Reigers en Parkieten – danslessen over vogels in de parken van Oost
5-6-7-8 Dans door de tijd – met dans leren over geschiedenis
5-6 Commedia Empatico – improvisatielessen over emoties en gedrag
7-8 De Razende Reporter – verdieping in improvisatietechniek

(MULTI) MEDIA

mediawijsheid / mediavaardigheden
1-2 Meneer en Mevrouw Alfabet – stop-motion animatie met letters van het alfabet
3-4 Post voor de Poezenboot – foto- en tekenlab: kijken, durven, doen
5-6 Nep Nieuws – journaal bedenken, filmen en monteren met Ipad
6-7-8 Klik! fotografie vroeger en nu – geschiedenis van de fotografie, fotograferen en bespreken
6-7-8 Domweg gelukkig in Oost – geluksmomenten vastleggen op foto