Het Scheepvaartmuseum

interactief museumbezoek

• leren en ontdekken in een museum

foto's: Scheepvaartmuseum

A   Wie waar Walvis       voor 3-4-5-6

Is het een monster, een lekker stuk vlees of een dier dat we moeten beschermen? In dit programma gaan de leerlingen als kleine onderzoekers in de tentoonstelling aan de slag. Hun zintuigen en fantasie worden op verschillende manieren geprikkeld en ze worden uitgedaagd om na te denken over de manier waarop we walvissen beter kunnen beschermen.

B   Onvrije Verhalen           voor 7-8

Wat is het verhaal achter de Nederlandse slavenhandel over de Atlantische Oceaan en in Azië? Wie waren de mannen, vrouwen en kinderen die gedwongen naar een voor hen onbekende wereld werden verscheept? De leerlingengaan in de tentoonstelling en aan boord van het VOC-schip Amsterdam op zoek naar verhalen van en over mensen die hun vrijheid zijn kwijt geraakt. Wat kunnen wij van die verhalen leren? En wat zien we daar nu nog van terug in ons dagelijks leven?

Een tweede les in de klas is een verdiepende les waarbij de leerlingen opgedane kennis gaan verwerken in een creatieve les.

Leeraspecten: museumbezoek / geschiedenis dichtbij / reflecteren op slavernij en discriminatie
Sluit aan bij: burgerschap / wereldoriëntatie / identiteit / solidariteit / duurzaamheid